Als ik recente publicaties moet geloven, gaan IT-gedragen oplossingen op het gebied van competentie-training in het algemeen en verkooptraining in het bijzonder een enorme impact hebben op het vak van trainer en coach. Nieuwe inzichten en technieken rollen als een lawine over de beroepsgroep heen en voorspellen gigantische kansen voor die nieuwe aanpak en donkere tijden voor de klassiek opgeleide trainingsprofessional. Om ons heen zien we dat in het koop- en selectieproces de digitalisering inderdaad z'n sporen achterlaat. Tegelijkertijd stellen we vast dat met volledige online afhandeling van de samenkomst van vraag en aanbod vooralsnog niet meer dan -in het beste geval- droog brood valt te verdienen. En toch is er inmiddels een overdaad aan cloud-oplossingen waarin de trainer/professional zijn content en context nagenoeg volledig kan digitaliseren. Bij veel van die professionals overheerst nu de vraag of deze transitie van off- naar online leren en trainen een zegen is of de ultieme dolksteek; voor het vak maar ook voor henzelf. Het antwoord hangt af van de rol en functie die je als trainer/coach wilt. Als het je als professional vooral te doen is om kennis te verspreiden zou ik m'n geld inderdaad op digitalisering zetten. Is het daadwerkelijk beïnvloeden van het gedrag van de verkoper in zijn of haar natuurlijke habitat (en dat is 'de markt' waarin hij of zij moet existeren) jouw ultieme passie? Dan zou ik me beperken tot IT-ondersteunde manieren om vast te stellen wát je zou moeten doen, maar bij de invulling daarvan vooral blijven richten op je unieke manier van 'live' trainen. Geloof me, dat blijft zeldzaam. En dus waardevol! Bij qlupp(R) hebben we die aanpak vertaald naar een prachtig business model.
0 Comments
|
AuteurDoede (1953) publiceerde eerder blog-verhalen op Kenneth Smit Training en persoonlijk onder eigen naam. Archieven
May 2022
Categorieën |