"Je moet werken aan je relatie..."
Was het in de jaren negentig van de vorige eeuw volgens James Carville, als advies aan Bill Clinton, nog de economie die allesbepalend was (of zou moeten zijn), nu weten we misschien niet beter maar is er wel veel veranderd. Meer dan ooit merken we dat het uiteindelijk draait om de persoonlijke en zakelijke relaties die ons leven in gezamenlijkheid (samenleving) waarde en betekenis geven. En dat je daar dus aan moet (blijven) werken!
In ons privéleven snappen we dit maar al te goed. Soms, als het meer klinkt als “je had meer aan je relatie móeten werken”, ervaren we aan den lijve de waarheid achter clichés als deze.
Als professional en/in ons dagelijks werk is dat niet anders. Alleen, dan ‘meten’ we de ontwikkeling van die zakelijke relaties vaak niet kwalitatief (hoe sterk en hecht is de relatie) maar kwantitatief (hoeveel brengt het op). En áls dat laatste dan -opeens - tegenvalt dan is het vaak ook te laat om het tij te doen keren. Kwantitatief én kwalitatief! Want winnaars laten verliezers achter, op het speelveld.... |
Hoe dat komt?
Door de waarheid achter een ander cliché: “1 + 1 = 3”. In ons onderwijssysteem leren we “1 + 1 = 2” en als het je gegeven is ook als grondslag voor veel ingewikkelder zaken. Niet de relatie en samenwerking (de “3” in de vergelijking) met anderen als hoogste goed maar de prestatie, meestal ten opzichte van anderen, vormt in veel gevallen de belangrijkste meetlat.
Samenwerking is helaas geen examenvak; je wordt wel vaak uitgenodigd om het te proberen, maar je hoeft er geen 'meester' in te worden. |
Is dat erg?
Dat is maar hoe je het bekijkt. En wat je wilt. Nu of straks, op korte termijn of met het oog op een succesvolle en langere toekomst. Wat we inmiddels weten over het ontstaan, de groei- en bloei-fase en trieste ondergang van ooit rendabele bedrijven en succesvolle organisaties is dat ze te veel essentiële ‘relaties’ te veel hebben laten versloffen. Of de teloorgang ervan als onvermijdelijk en voldongen feit hebben geaccepteerd. Want ‘wisten zij veel’?
Maar is dat belangrijk?
Het weten sec niet beslist, want de economische wetten trekken zich niets aan van weten, wel van handelen. Om er, als je de tijd daarvoor nog is of wordt gegeven, naar te handelen misschien wel het belangrijkste aspect. Investeren in verbetering van de zakelijke relaties met alle direct betrokkenen van jouw organisatie loont meer en langer dan elke andere investering in welk middel dan ook:
Elke organisatie kan op langere termijn alleen succesvol blijven opereren als zij er in slaagt goede relaties met alle stakeholders in stand te houden. En die relaties zijn alleen goed als beide partijen in die relatie dat ook zo waarderen! |
Wat is dan de grootste uitdaging?
Een geruststelling: de uitdaging is niet het ‘werken aan relaties’ zelf. Oké, er moet een inhaalslag worden gemaakt om de lacunes uit onze schoolse perioden op te vullen, maar in essentie zit ‘relaties aangaan’ al in onze genen. Bij de één wat meer dan bij de ander maar iedereen kán zich dit in korte tijd op verschillende manieren eigen maken.
Nee, de grootste uitdaging is de wil én de moed om verder te kijken dan de horizon aan onze voeten. Om ons niet langer te laten leiden door resultaten uit het verleden (die horizon aan onze voeten) maar vertrouwen op zo’n resultaat in de toekomst als we maar oog houden op (verbetering van) de relaties met iedereen die er voor ons en onze organisatie toe doet. Onze stakeholders! |
Hoe dan?
Het begint met ‘mindset’. Vanuit welke overtuigingen kunnen we een op relaties gerichte attitude ten toon spreiden waaruit onze relaties begrijpen en ervaren dat de kwaliteit van die relatie wat ons betreft centraal staat. Op deze site, via de menubalk, ziet u hoe wij dit kunnen aanpakken. Voor het ontwikkelen van zo'n 'mindset' en bijpassende attitude gebruiken we een acroniem: BEAM
Onderstaand lichten we alvast meerdere tippen van de sluier op. Nu al meer weten? Bel of mail ons gerust!
Onderstaand lichten we alvast meerdere tippen van de sluier op. Nu al meer weten? Bel of mail ons gerust!
BEAM staat voor de volgende vier aspecten die ons in staat stellen zakelijk én menselijk waardevolle en betekenisvolle relaties te ontwikkelen en in stand te houden.
De volgorde van de vier aspecten balans, empowerment, ambitie en bescheidenheid sluit overigens naadloos aan bij de wijze waarop zakelijke relaties idealiter vanaf het begin tot stand komen en voegen zich moeiteloos bij de vier fasen van elke beslissingscyclus die de mens - en dus ook de klant - bewust of onderbewust doormaakt. Die verwevenheid van BEAM met de vier fasen van de beslissingscyclus Oorzaak, Rechtvaardiging, Onderzoek en Besluit maakt deel uit van onze commerciële training en Business Coaching. |
BALANCE
Elke langdurige en betekenisvolle relatie wordt sterker bij een zekere mate van balans: hoewel we functioneel en/of hiërarchisch verschillend (mogen) zijn, wederzijds respect en menselijke gelijkwaardigheid is essentieel om voor elkaar waardevol te zijn of waarde te blijven ontwikkelen. De na te streven balans is het beste en meeste gediend bij openheid, eerlijkheid en oprechtheid. Het moge voor zich spreken dat deze balans de basis van elke relatie vormt en dus ook vanaf het eerste begin bepaald en bevorderd zou moeten worden.
Elke langdurige en betekenisvolle relatie wordt sterker bij een zekere mate van balans: hoewel we functioneel en/of hiërarchisch verschillend (mogen) zijn, wederzijds respect en menselijke gelijkwaardigheid is essentieel om voor elkaar waardevol te zijn of waarde te blijven ontwikkelen. De na te streven balans is het beste en meeste gediend bij openheid, eerlijkheid en oprechtheid. Het moge voor zich spreken dat deze balans de basis van elke relatie vormt en dus ook vanaf het eerste begin bepaald en bevorderd zou moeten worden.
EMPOWERMENT
Als er sprake is van balans in én verdere ontwikkeling en verdieping van een relatie is handhaving van die balans ook essentieel. Dat kan vormgegeven worden dmv empowerment, maar dan primair gericht op de ander: als ik de ander in staat stel meer grip te krijgen op diens eigen situatie en omgeving, heeft dat een evenredig positief effect op mijn eigen ontwikkeling. En succes. Bij een resultaatgerichte attitude is het beter en succesvoller maken van de ander een bewuste strategie.
Als er sprake is van balans in én verdere ontwikkeling en verdieping van een relatie is handhaving van die balans ook essentieel. Dat kan vormgegeven worden dmv empowerment, maar dan primair gericht op de ander: als ik de ander in staat stel meer grip te krijgen op diens eigen situatie en omgeving, heeft dat een evenredig positief effect op mijn eigen ontwikkeling. En succes. Bij een resultaatgerichte attitude is het beter en succesvoller maken van de ander een bewuste strategie.
AMBITION
Ambitie gericht op het verstevigen van relaties is iets anders dan ‘blinde’ ambitie. Met ambitie wordt hier het streven naar wederzijds succes bedoeld. Op het moment dat we geen ontwikkeling meer nastreven, bloedt elke relatie uiteindelijk dood. Te vaak op een moment dat we het niet verwachten én niet willen…
Ambitie gericht op het verstevigen van relaties is iets anders dan ‘blinde’ ambitie. Met ambitie wordt hier het streven naar wederzijds succes bedoeld. Op het moment dat we geen ontwikkeling meer nastreven, bloedt elke relatie uiteindelijk dood. Te vaak op een moment dat we het niet verwachten én niet willen…
MODESTY
Bescheidenheid, oorspronkelijk een deugd, kan in relaties beschouwd worden als een vorm van realisme: niet elke relatie is wetmatig wederzijds duurzaam noch bestand tegen botsende karakters of organisch tegengestelde belangen, normen, waarden en/of doelstellingen. Bescheidenheid in de wetenschap dat ontwikkeling en vooruitgang belangrijker zijn dan bewaking van de status quo voorkomt dat we negatief geladen energie verspillen. Of anders gezegd: blijven trekken aan een dood paard…
Bescheidenheid, oorspronkelijk een deugd, kan in relaties beschouwd worden als een vorm van realisme: niet elke relatie is wetmatig wederzijds duurzaam noch bestand tegen botsende karakters of organisch tegengestelde belangen, normen, waarden en/of doelstellingen. Bescheidenheid in de wetenschap dat ontwikkeling en vooruitgang belangrijker zijn dan bewaking van de status quo voorkomt dat we negatief geladen energie verspillen. Of anders gezegd: blijven trekken aan een dood paard…