We leven in een verwarrende tijd. En dat op meer terreinen dan ons allemaal lief is. Het spreekt voor zich dat ik op veel van die terreinen ook een mening heb. Toch probeer ik mij in die zeldzame keren dat ik deze mening publiekelijk uit, te beperken tot een meer inhoudelijke dan oordelende reactie. Op eigen terrein, waaronder die van VERKOPEN, permitteer ik me soms iets meer. Zoals nu! Want al heel lang weet ik mijzelf ietwat gefrustreerd door een spagaat, die ook in het maatschappelijk leven wel degelijk en soms pijnlijke sporen achterlaat.
Als trainer/coach heb ik het grote genoegen om bij veel bedrijven ook een blik 'in de keuken' te mogen werpen. En meer dan eens kan ik mede op basis daarvan het verschil maken door gerichte interventies op het gebied van efficiency en effectiviteit. Vaak lukt het om bijvoorbeeld dingen efficiënter te organiseren, waardoor het bedrijf in dezelfde of minder tijd met lagere kosten toch meer kan realiseren. Maar al te vaak verdwijnt de 'winst' ervan echter probleem- en moeiteloos in de bodemloze put van het prijsmechaniek: we geven alles één-op-één door aan afnemer of consument. Begrijp me goed, dat mag wel, en ik snap het ook wel. Hier ontstaat nou net die door mij verfoeide spagaat. Iedereen wil telkens goedkoper, maar wel dezelfde of meer kwaliteit. Maar omdat we het telkens tegen een (nog) lagere prijs verkopen, kunnen we ook telkens minder investeren in die broodnodige kwaliteit. Dat geldt soms het product zelf, maar heel vaak de toegevoegde waarde ervan. Zo'n spagaat gaat ergens pijn doen! Maar niemand wil hem dragen! Eigenlijk is die spagaat alleen leuk voor consumenten-programma's en -platformen. Stel je eens voor dat je altijd dat kreeg wat je voor die prijs zou mogen verwachten..
2 Comments
Leave a Reply. |
AuteurDoede (1953) publiceerde eerder blog-verhalen op Kenneth Smit Training en persoonlijk onder eigen naam. Archieven
May 2022
Categorieën |